Weekend en eerste dagje school - Reisverslag uit Hedehusene, Denemarken van Marlou Killaars - WaarBenJij.nu Weekend en eerste dagje school - Reisverslag uit Hedehusene, Denemarken van Marlou Killaars - WaarBenJij.nu

Weekend en eerste dagje school

Door: Marlou

Blijf op de hoogte en volg Marlou

24 Februari 2014 | Denemarken, Hedehusene

Hallo!

Nouu, ik ben goed aangekomen in Denemarken! Op het moment zit ik te typen op mijn kamertje. Dit is de eerste dag dat ik het gevoel heb dat het avontuur echt gaat beginnen. Omdat pap en mam me hebben weggebracht zijn ze het weekend in Roskilde gebleven, zo'n 7 km van mijn huisje af. Maar ik zal beginnen vanaf vrijdag, dat is de dag dat we zijn vertrokken vanuit Reuver en naar Hedehusene zijn gereden in Denemarken.

Vrijdag zijn we om 6 uur 's ochtends vertrokken met de auto. Eerst moest ik natuurlijk mijn drie lieve broertjes knuffelen tot ze geen adem meer kregen! Daarna zijn we op weg gegaan naar Hedehusene. Onderweg zijn we een paar keer gestopt en zelf heb ik ook een stuk gereden in Denemarken. De wegen zijn hier best rustig en het eerste stuk vanuit Duitsland waar je Denemarken inrijdt is goed te doen.
Om 16.30 had ik afgesproken met de tutors, die me mijn sleutel zouden brengen. Natuurrrlijk reden we een stuk verkeerd en kwamen we daar later aan. Gelukkig waren de tutors er nog niet en hebben we zelfs een tijdje voor de deur staan wachten.
Mijn kamertje ziet er gezellig uit nu ik al mijn spulletjes erin heb gezet en mijn eigen dekbedovertrek op het bed heb enzo. Omdat we een gezamenlijke woonkamer en keuken hebben denk ik ook niet dat ik hier veel zal zijn dus voor deze 4 maanden is mijn kleine knusse kamertje helemaal prima!
Na mijn spullen te hebben neergezet zijn we in het hotel van pap en mam gaan eten. Waar ze heerlijk gepocheerd ei hebben (mam zal waarschijnlijk wat anders vertellen, maar ik vond het heerlijk). Hierna kregen we eendenborstfilet. Dus ik heb nog eventjes de luxe kunnen proeven voordat ik het leven van een op kamers wonende student ga hebben.

Op zaterdagochtend heeft pap me opgehaald met de auto en ben ik (oook nog even lekker luxe) in hun hotel gaan ontbijten. Vanuit het hotel zijn we op weg gegaan om Roskilde te verkennen, de stad waar mijn universiteit aan vastligt en wat zo'n 7 km van mijn huisje af ligt. Zelf vind ik het echt een heeele mooie stad met een hele mooie kerk!
Omdat ik de dag ervoor al had gezien dat er geen koffiezetapparaat in het huisje was, gingen we op zoek naar een klein, niet zo duur koffiezetapparaat of iets in de buurt van... zodat ik mijn eigen koffie kan zetten. Want ik denk niet dat ik goed kan functioneren als ik géén koffie kan zetten deze 4 maanden!
Uiteindelijk hebben we dus filters en spullen gekocht zodat ik mijn eigen gefantaseerd koffiezetapparaat heb, mijn dag kon niet meer stuk!
Na deze zoektocht zijn we doorgelopen naar het Vikingmuseum wat ook in Roskilde ligt. Dit museum heeft een hele wand met alleen maar ramen dus van hieruit kun je over het water heen kijken dat voor het museum ligt, heeel erg mooi! In het museum liggen, vooral, boten die ze hebben gevonden uit de oude vikingtijd. En het verhaal erachter interesseerde me heel erg. Maar dat zal ik niet verklappen voor de mensen die er nog eens heen willen.
Hierna waren we uitgeput van de reis van de dag ervoor maar ook van het wandelen door de koude wind de hele dag. We zijn dus vroeg gaan eten en rond een uur of 9 was ik thuis. In de huiskamer zaten een deel van de huisgenoten dus ik heb de avond doorgebracht met hun op de bank.

Ook zondagochtend heb ik eerst ontbeten in het hotel van pap en mam. Tijdens het ontbijt hebben we plannen gemaakt voor die dag: om naar mijn universiteit hier toe te lopen. De weg naar de universiteit is een lange weg, en veel zin om deze ene weg door te lopen had ik niet echt. Maar goed ook eigenlijk, want halverwege waar we, soort van, de weg een beetje kwijt. We dachten namelijk dat we bij een restaurant zouden uitkomen waar we wilden reserveren voor die avond, maar hier kwamen we dus niet uit. Maar ik denk dat, nu we zo'n beetje alle wegen door het verkeerd rijden en verkeerd lopen hebben gezien, pap hier vast en zeker rondleidingen zou kunnen geven! We hebben dus het kleine plaatsje waar ik woon: Hedehusene verkend en zijn uiteindelijk dus toch nog bij het restaurantje uitgekomen.
Naast dit restaurantje ligt het station van Hedehusene. En voor de deur van dit station staan twee kasten met boeken die gewoon iedereen kan meenemen en lezen. Als je het uit hebt kun je het terugleggen, of je legt een ander boek terug voor iemand anders om te lezen. Apart was, en wat je in Nederland dus écht niet voor elkaar krijgt, is dat de kast VOL stond met boeken! Helaas zijn dit bijna allemaal Deense boeken dus veel zal ik er niet aan hebben, maar het was een heel mooi gezicht.
Uiteindelijk hebben we zondagavond toch gekozen om in Roskilde te gaan eten omdat, buiten het eerder genoemde restaurantje, niet veel restaurantjes in Hedehusene zijn. Een aantal, niet erg gezond uitziende kebabzaken of pizzaria's hebben we wel gezien en één sushi-wok restaurant. Maar dit zijn een beetje sjofele tentjes, dus daar zal je me niet snel vinden (tenzij we willen eten naar het uitgaan, dan maak ik een uitzondering!! ). Na te hebben gegeten in het restaurant heb ik afscheid genomen van pap en mam. Dit was wel een beetje een moeilijk moment. Zeker omdat ik het hele weekend heb opgetrokken met pap en mam en ik nu toch, soort van, alleen werd gelaten (maar op een goede manier) wat het even moeilijk. Totdat ik het huis binnenkwam.... want mijn huisgenoten zaten weer gezellig in de woonkamer dus ik voelde me al een stuk minder alleen, gelukkig.

Vandaag had ik de eerste dag les. We hebben vanmorgen de bus genomen van 7.30, omdat we om half 9 op school moeten zijn. Vanuit de school is er wel de mogelijkheid om een fiets te huren dus dan zou ik een kwartier onderweg zijn, dus dat scheelt! Helaas hadden ze vandaag nog niet voor iedereen fietsen en ben ik een van de vijf ongelukkige studenten die nog geen fiets hebben. Gelukkig was een van de andere studenten een van mijn huisgenoten dus kan ik met haar met de bus gaan.

Maaaar verder over de eerste schooldag: Toen we aankwamen op school hebben we het lokaal gevonden en zijn begonnen met een welkomstliedje, wat ik natuurlijk wel een leuke start vond! Na dit welkom hebben we een spel gespeeld waarbij je in een kring staat en een bol wol naar de overkant van je gooit. Terwijl je gooit zeg je je naam en het land waarvan je vandaan komt. Nadat iedereen is geweest zijn we weer teruggegaan, en op de terugweg moest je de naam zeggen van de persoon waar je de bol naartoe gooide. Dit was een hele goede manier om iedereen te leren kennen! Na dit naamspelletje werden een aantal praktische zaken besproken over het welkomsfeestje, het regelen van de fietsen, het regelen van onze studentenkaart, wat onze toetsen zullen zijn en dit soort dingen.
Met z'n allen zijn we toen naar de kantine gegaan voor de lunch. Je kunt hier een kaart kopen waarbij je voor iedere keer dat je iets haalt in de kantine een streepje op deze kaart krijgt. Je betaald vooraf voor deze kaart. Voor de buitenlandse studenten is dit heel fijn omdat je anders iedere keer moet pinnen (met geld betalen kan namelijk niet). Zelf had ik mijn eigen brood bij me, dus heb ik deze kaart niet aangeschaft. Maar mocht ik avondeten willen eten daar dan hebben ze magnetrons en koelkasten in het midden van de kantine staan waar je gebruik van kunt maken. Heel veel mensen doen dit dus. Na de lunch hebben we het 'walk and talk' spel gedaan. Je moest een partner uitzoeken uit de klas. Maar iemand die je nog niet kende en die niet van je eigen land was. Hiermee mocht je een half uur door de school of buiten gaan lopen om elkaar te leren kennen. Na dit half uur moest iedereen terugkomen en een korte presentatie geven over de persoon waarmee je gepraat hebt. In deze presentatie moest je óók benoemen wat je leuk vind aan deze persoon. Het was spannend om deze presentatie te geven, vooral omdat ik soms niet op een Engels woord kom en het een beetje langer duurt. Maar dit went best wel snel, het gaat al stukken beter als vrijdag. Ik betrap me er zelfs op dat ik vanmorgen in het Engels aan het denken was wat ik allemaal mee naar school moest nemen!
Na school hebben we boodschappen gedaan. Ik had nog niks in huis voor het avondeten dus dit heb ik gehaald en ik heb vooral gekletst en rondgehangen in het huis. Ik kan heel gezellig praten met eigenlijk iedereen thuis dus ik voel me hier ook al een beetje thuis.

Het was een intensief dagje door de indrukken. Ik ken nu bijna iedereen van de studie. Er zijn nog twee meisjes die bij mij in huis wonen die pas op woensdag arriveren en morgen arriveren er ook nog twee jongens. Ook zullen er over drie weken nog 2 Deense mensen zich bij de minor voegen maar voor de rest was iedereen vandaag aanwezig en het was en blijft erg leuk om te praten over de verschillen in cultuur en in land. Dus ik ben heel benieuwd wat voor inbreng deze twee nieuwe personen in huis hebben.

Ik heb van het huis nog niet echt een foto kunnen knippen, die volgt snel genoeg. Wel heb ik een aantal foto's van het weekend, die ik waarschijnlijk op Facebook ga plaatsen.

Liefs,
Marlou

  • 24 Februari 2014 - 21:10

    Laura:

    Ha Marlou,

    Waat fijn om te leaze detse t al good noa dien zin hubs!! Veul succes en natuurlijk heeeeel veul plezeer!

    Groetjes Lau

  • 24 Februari 2014 - 21:48

    Kim:

    Haa marlou! Wat fijn detse goad bus aangekomme en detse leuke hoesgenootjes hebs en det de minor n leuke start had. G hoop detse nog veul leuke dinge met moags make. Geniet der van! Kus kim

  • 24 Februari 2014 - 22:26

    Corrie/mama:

    Hoi Marlou,

    Wat al een verhaal. Het was inderdaad een erg leuk weekend. Het afscheid was moeilijk, maar we vinden het supergeweldig dat je dit avontuur aan gaat. Al die nieuwe contacten, andere culturen en een prachtige aanvulling op je studie.
    We hopen dat je een hele leuke tijd zult hebben.

    Knuffel, mama

  • 24 Februari 2014 - 22:43

    Linda:

    Heej Marlou,
    Fijn om te lezen dat het begin zo
    Goed verloopt. Tja, contact maken
    en gezelligheid (gezellig kletsen ) is
    jou op het lijf geschreven. Dat komt
    wel goed. Ik denk dat ik het boek dat
    ik van jou heb mogen lenen maar even
    opzij leg, en iedere avond een hoofdstuk
    uit jou leven daar ga lezen. Zeker net
    Zo leuk en spannend.
    Marlou nog veel plezier daar en geniet
    met volle teugen.
    Groetjes Linda

  • 24 Februari 2014 - 23:38

    Ditte:

    Haa Lou.
    Het klinkt allemaal al erg leuk!
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

    Liefs!

  • 25 Februari 2014 - 07:24

    Herman:

    Ha Marlou, klink gezellig en lijkt me een mooi start voor een super mooie tijd in Denemarken.

    groetjes,

    Herman

  • 25 Februari 2014 - 12:02

    Fred:

    Om het huisje te zien, kun je ook via google maps street view. Staat huisje er goed op aan de voorkant.


    Groetjes Va

  • 26 Februari 2014 - 14:27

    Nelly/oma:

    hallo Marlou,

    Ik wens je heel veel succes net je studie.
    En een dikke knuffel van oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlou

Minor: Aestetics and Learning in Early Childhood Education, aan de University of Sjealland in Roskilde, Denemarken.

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 4685

Voorgaande reizen:

21 Februari 2014 - 21 Juni 2014

Denemarken!

Landen bezocht: