Studeren... een beetje dan - Reisverslag uit Hedehusene, Denemarken van Marlou Killaars - WaarBenJij.nu Studeren... een beetje dan - Reisverslag uit Hedehusene, Denemarken van Marlou Killaars - WaarBenJij.nu

Studeren... een beetje dan

Blijf op de hoogte en volg Marlou

08 Maart 2014 | Denemarken, Hedehusene

Hallo!

Nou het heeft lang moeten duren voor het tweede verslag maar het is druk geweest hier in Hedehusene. Hedehusene is voor buitenlanders trouwens een hel om uit te spreken. Iedere keer als ik de bus instap en de buschauffeur vraag me naar Hedehusene te brengen, kijkt hij me met een rare blik aan. Maaar dan weet hij wel meteen dat hij Engels tegen me moet praten.
Ik moet dus nog steeds iedere keer met de bus naar school, omdat ze nog steeds niet genoeg fietsen hebben op de universiteit. Van te voren dacht ik dat in Denemarken alles zo goed geregeld was.. Het schijnt dus niet zo te zijn. Ze zijn allemaal erg relaxt over alles en zien wel hoe het komt.

Maaar om even vooraan te beginnen. De eerste twee weken school zijn omgevlogen! De eerste week stond vooral in het teken van kennismaking, waarbij we kinderspellen gespeeld hebben (mijn minor gaat tenslotte over basisonderwijs). Het was erg leuk om al deze spelletjes in een grote zaal samen nog een keer te spelen, dat doe je thuis namelijk niet zo vaak meer! Onder andere hebben we moordenaartje, Annemaria koek-koek, schipper mag ik overvaren en telefoontje gespeeld. Van andere culturen en landen zijn natuurlijk ook spellen gespeeld en sommige kennen wij in Nederland ook zoals Annemaria koek-koek, wat in zwitserland (onder een andere naam) ook bekend is. Naast de leuke lessen hebben we in de eerste week ook introductie gekregen in hoe het Deense onderwijssysteem in elkaar zit. Ik zal jullie de saaie details hiervoor besparen!
Op vrijdag stond een field-visit op de planning. We werden verdeeld over 4 groepen en samen met je tutor ging je dan kijken naar een instelling of kleuterschool etc.
Ikzelf was ingedeeld in een instelling voor beperkten. Omdat ik vorig jaar zelf stage heb gelopen bij Daelzicht, wist ik al wat meer over dit soort instelling. Het was daarom voor mij een beetje een teleurstelling dat ik alweer (hoewel het natuurlijk een hartstikke leuke doelgroep is) bij deze instelling was ingedeeld. Een grote verassing was het voor mij dat de instelling in heel veel onderdelen precies zo in elkaar steekt als Daelzicht vorig jaar. Ook vanuit het gesprek dat we hadden met de medewerkster van deze instelling kon je opmaken dat het veelal op elkaar leek.

Na deze eerste schoolweek en een filmavondje op vrijdagavond zijn we zaterdagmiddag naar het Roskilde shoppingcentre geweest! Veel shoppen kon echter niet want in Denemarken (tenminste hier in de buurt) gaan de winkels op zaterdag om 16.00 uur dicht en in het centrum van Roskilde gaan ze zelfs al om 14.00 uur dicht. Shoppen zit er dus niet in voor ons in het weekend, tenzij we vroeg op staan.
In de avond zijn we eerst wat gaan drinken bij onze medestudentjes die niet ver hier vandaan wonen.
De studenten die met mij de minor volgen zitten verdeeld over twee huizen, beiden in Hedehusene. Hier was echter niet genoeg plaats en daarom zitten 4 studenten op de campus op school. Een van die studenten wou s'avonds ook mee stappen na het indrinken. Maar omdat de weg van de campus naar de bushalte heel donker is zijn we met drie studenten haar gaan ophalen op de campus om dan samen naar de bus te lopen. De rest van de studenten zou dan alvast van het centrum van Roskilde gaan. Alleen... waren we vergeten af te spreken naar welke bar of kroeg we zouden gaan. Wat dus eindigden in dat we met z'n vieren in een compleet andere bar stonden als de rest van de studenten. Uiteindelijk hebben we daar wel een hele leuke avond gehad en ook de anderen hebben het, naar horen, leuk gehad.
Op zondag bedachten we dat het misschien eens tijd werd om het huis schoon te maken. Dus hebben we het meeste van de tijd het huis schoon gemaakt, waar nu natuurlijk weer helemaal niks van is terug te zien.

Deze week stond in het teken van Interculturele communicatie waarbij we heel veel hebben moeten praten over onze eigen cultuur maar ook hoe je om moet gaan met andere gewoontes in culturen. Vooral het praten met elkaar was hierbij interessant omdat je dan echt heel veel culturele gewoontes leert kennen en de personen van de minor zelf ook beter leert kennen.
De dinsdag hadden we een studiedag. En wat doe je op een studie dag? Dan ga je natuurlijk naar de IKEA! Mijn kamertje zag er nogal klinisch uit vond ik en ik had niet genoeg aan een kussen op mijn bed.
Na de studiedag zijn we op donderdag naar het Theater van Roskilde gegaan. De mentor van de klas zou ons opwachten bij de duur van het Theater. Ze had ons van te voren een blaadje gegeven waarop een kaart stond waar we moesten zijn. Dus vol goede moed zijn we in Hedehusene op de bus gestapt naar Roskilde station, om van daaruit (zei google-maps) nog 20 minuten te lopen. Er waren drie personen die een navigatiesysteem op hun telefoon hadden. Alleen gaven alle drie de navigatiesystemen een andere route aan. Ikzelf had via google-maps de route opgeschreven die ook weer een andere route aangaf. Eigenlijk vanaf 3 stappen waren de partijen het al niet met elkaar eens, dus zijn we opgesplitst in 3 groepen. Allereerst is groep nummer 1 gaan vragen aan een meneer op het station. Die al 25 jaar in Roskilde woonde maar nog nooit had gehoord dat er een Theater in Roskilde ligt. Dat was een mooi begin. Uiteindelijk zijn groep nummer 1 en 2 op tijd aangekomen bij het theater, maar groep nummer 3 was nog steeds spoorloos. Deze groep was aan de andere kant van de stad dus de mentor is ze met de auto gaan ophalen. Maaar toen kon de voorstelling dan beginnen.
Het was een heel klein theatertje wat vergelijkbaar is (voor de mensen die het kennen) het theatertje op de HAN in Nijmegen. De voorstelling heette: Women, know your wardrobe. Ik heb me laten vertellen dat tijdens de opkomst van het vrouwenrecht er een mannelijke groep is ontstaan met het principe: als vrouwen eigen clubjes en recht hebben, hebben mannen dit ook. Een van de mannen uit deze club heeft een keer een uitspraak gedaan over vrouwen die eigeniljk altijd met de kasten schuift in huis en het (min of meer) voor het zeggen heeft. Deze voorstelling ging erover dat je weet wat je in je kast moet hebben en dat je er iedere dag in moet kijken zodat je weet wat erin zit. Met andere woorden een vage en abstracte voorstelling, waar we van te voren dus ook echt geen zin in hadden. Echter, de manier waarop ze dit hadden vorm gegeven en de muziek en dans sprak heel erg aan. Ook het knusse theatertje vond ik geweldig waardoor ik deze kans dus ook echt niet had willen missen.

Op vrijdag zijn we allereerst na de les wat gaan drinken in de kantine op school. Ze hebben hier namelijk iedere vrijdagmiddag in de kantine een door studenten gerunde bar waar je kunt drinken tot 23.00 uur 's avonds. Dat hebben we natuurlijk niet gedaan, want we hadden
s avonds officieel welkomstfeest, door school betaald. Omdat de organisatie geen andere feestplaats konden vinden, werd besloten dit bij ons thuis te doen. Omdat we vanaf zondag niet hadden schoongemaakt hebben we er nog even snel een bezem doorheen gegooid, met de gedachte: morgen zal er wel ontzettend veel rotzooi van het feestje liggen, dus we houden de schoonmaak simpel. (We hebben nog niet gepoetst)
Het feestje was erg gezellig. We hebben eerst heerlijke zelfgemaakte wraps gegeten en daarna liedjes gezongen en spellen gespeeld. Uiteraard met de nodige drankjes. Om half 3 lag ik eindelijk in bed (het feestje was om 6 uur al begonnen), maar uitslapen was er helaas niet echt bij. We wilden vandaag namelijk naar Kopenhagen waar we met heeerlijk weer door de stad zijn geslenterd en lekker de toerist hebben uitgehangen.
Kopenhagen is een drukke, kleine maar ontzettend mooie stad! We zijn langs de haven gelopen en omdat het vandaag zo'n fijn weer was zaten natuurlijk de terrasjes lekker vol. Ik heb gehoord dat het in Nederland beter is qua temparatuur maar dit schijnt voor Denemarken werkelijk een goed voorjaar te zijn met vandaag zon en zo'n 10 graden.

Veel meer kan ik jullie op dit moment over Kopenhagen niet vertellen. Na zo'n zware avond hebben we lekker geslenterd en een beetje in de winkels gekeken. Ik ben nog een lange tijd hier en dit is zeker niet de laatste keer geweest dat ik in Kopenhagen ben geweest!

Liefs,
Marlou

  • 09 Maart 2014 - 08:19

    Ditte:

    Weer een leuk verhaal Lou! X

  • 10 Maart 2014 - 10:46

    Corrie/mama:

    Heerlijk zo,n studentenleven, toch! Om jaloers op te zijn.
    Ik kijk er naar uit dat je ons later wat meer kunt vertellen over de gewoonten in de andere culturen.
    Het lijkt me heel interessant.
    Ook dat theatertje met de voorstelling, zoals je het beschrijft, erg leuk.

    Je moet wel goed poetsen Marlou, dat het geen rommeltje is! Ha, ha, ha...
    Heel veel plezier de komende week en geniet er van.

    Groetjes mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlou

Minor: Aestetics and Learning in Early Childhood Education, aan de University of Sjealland in Roskilde, Denemarken.

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 4681

Voorgaande reizen:

21 Februari 2014 - 21 Juni 2014

Denemarken!

Landen bezocht: