Drama en verhalen vertellen - Reisverslag uit Hedehusene, Denemarken van Marlou Killaars - WaarBenJij.nu Drama en verhalen vertellen - Reisverslag uit Hedehusene, Denemarken van Marlou Killaars - WaarBenJij.nu

Drama en verhalen vertellen

Blijf op de hoogte en volg Marlou

17 Maart 2014 | Denemarken, Hedehusene

Halloo!

De tijd vliegt hier. Ik zit nu al drie weken op school hier en ik heb nog het idee dat we pas net zijn aan het opstarten.
Aan de andere kant heb ik ook het gevoel dat ik de mensen hier al heel veel langer ken dan ik werkelijk doe. (wat natuurlijk heel positief is)!
Deze week stond in het teken van drama en verhalen vertellen. Ik wist niet dat ik drama zo leuk zou vinden! We zijn begonnen met wat onze lerares 'fysiek theater' noemt (In het engels dan). Wat eigenlijk gewoon betekent dat je alles met je lichaamstaal doet zonder dat je woorden gebruikt. Erg leuk natuurlijk dat we vorige week al een theatervoorstelling hadden gezien die precies zo in elkaar zat. Nou er zijn heel veel verschillende activiteiten voorbijgekomen deze week. van: doe een dier na tot aan ren met je ogen dicht door het lokaal.
Het zal waarschijnlijk nu ontzettend vaag en wazig klinken en de meeste zullen denken: Ohhh drama, echt? Maar ik kan jullie vertellen dat het ontzettend leuk was en dat ik snap waarom dit voor kinderen een hele leuke manier is om te leren.
Op woensdag zijn we overgegaan in 'oraal drama' wat, in het geval van deze les, verhalen vertellen betekende. Hier hebben we verschillende manieren van verhalen vertellen aangeboden gekregen. Uiteindelijk moesten we kleipoppetjes maken, onder tafel, zodat je deze niet kon zien. Hier kwamen de raarste schepsel uit voort. En hier werd uiteindelijk een poppenkastspel mee opgevoerd. Ik merk wel dat ik me tussen de studenten basisschoolleraren bevindt. Wat een fantasie hebben die allemaal!!!

Op woensdag was dan ook eindelijk de dag aangebroken dat ik mijn fiets mocht komen ophalen, yes! Tot mijn grote genoegen zag ik dat de mensen die tot nu toe nog geen fiets hadden, een gloednieuwe fiets kregen, hihi!! Ben ik blij dat ik tot nu toe nog geen fiets had.
Ook was het woensdag papa's verjaardag, hiep hiep hoeraaaa! Dus vandaar dat ik me een heerlijk gebakje had gehaald en dit gezamenlijk met papa voor Skype heb opgegeten.

Op donderdagavond zijn we weer gaan kijken naar een voorstelling in het theater. Dit keer op het fietsje ernaartoe en niemand die de weg is kwijt geworden. Het was dit maal een dansvoorstelling. Schijnbaar een heel bekend dansgezelschap met dansers en danseressen vanuit Denemarken, Engeland, Spanje, Nederland en zweden (onder andere). Nadat ik dat hoorde vond ik het ook ineens een stuk interessanter. Het eerste gedeelte was nogal vaag en abstract, terwijl de muziek van het eerste deel super was (onder andere Riverside van Agnes Obel :D)
Omdat we nog de hele weg vanuit Roskilde naar Hellehusene terug moesten fietsen waren we laat terug en waren dan ook blij dat vrijdag het weekend was aangebroken, na een ontzettend interessante beeldende les.

We hadden ons voorgenomen het hele weekend niks te doen maar toen uiteindelijk thuis waren, hadden we met een aantal mensen toch zin om 's avonds te gaat stappen in Roskilde. Een van de Deense studenten had ons verteld waar we het beste heen konden gaan en dat was dan ook het plan. En zoals ik eerder al vertelde is op vrijdag van 13.00 uur tot 23.00 de bar op school geopend. Dus het plan was om eerst daar wat te drinken, de mensen die op de campus wonen op te halen en naar Roskilde te gaan. Alleen was het nogal vies weer vrijdagavond en waren we allang blij dat we een beetje fatsoenlijk op school aankwamen om 21.00 uur, dus zijn we op school wat gaan drinken en daarna naar onze medestudenten op de campus gegaan. Waar we hoorde dat ze in een van de keukens in het complex een feestje vierde. Dusssss... zijn we daar maar een feestje gaan vieren. Uiteindelijk was het heel erg gezellig en omdat dit een van de studentenhuizen was waar de internationale studenten wonen, hebben we ook nog kennisgemaakt met andere culturen/landen.

Op zaterdag hebben we dus echt lekker helemaal niks gedaan. Een filmpje gekeken en jaja, we hebben de plaatselijke pizzaria laten komen. Het is letterlijk twee straten verderop maar zelfs dat was te ver.
Daar moet ik dan wel nog bij uitleggen dat het hier in het weekend heeeel erg waaide en dat op de fiets stappen een avontuur op zich was.
Dit plannen wouden we op zondag voortzetten, maar op zondag was er een voetbalwedstrijd Liverpool-Manchester die twee van mijn huisgenootjes (een Liverpool fan en een Manchester-fan) wilde zien. Omdat wij alleen dvd's en geen tv kunnen kijken thuis zijn we naar de pub geweest om de hoek om de wedstrijd te kijken. Ik zat tussen de twee supporters in, wat op zich niet zo'n hele slimme zet was, maar gelukkig waren ze best sportief.

En toen was de maandag weer aangebroken! Ik had heel erg zin in deze dag, niet omdat het maandag was, maar omdat we vandaag dan eindelijk ook eens iets met muziek gingen doen. Vandaag hebben we vooral veel percussie instrumenten gespeeld en gezongen en spellen gespeeld die je kunt doen in het basisonderwijs. Muzikaal gezien was dit niks nieuws maar het was ontzettend leuk en ook interessant om muziek zo uitgelegd te krijgen dat je het voor kinderen gemakkelijk kunt overbrengen. Morgen gaan we naar Kopenhagen voor een dansworkshop, en gelukkig voor ons duurt dit maar anderhalf uur en hebben we de rest van de dag de tijd om door Kopenhagen te wandelen, jeeeejj!

Liefs,
Marlou

  • 17 Maart 2014 - 17:37

    Ditte:

    Klinkt allemaal weer leuk Lou!
    Je maakt genoeg mee!

    Lekker genieten van je lazy day's :)

    x

  • 18 Maart 2014 - 20:16

    Oma Franssen.:

    Marlou, ik lees dat je een vrij studente leven heb, en dan die nieuwe fiets, geweldig///

  • 22 Maart 2014 - 14:58

    Bets:

    Hoi Marlou,

    Zo te lezen krijg ik het gevoel dat je heel veel leuke ervaringen meemaakt daar in Denemarken.Fijn dat je dit alles zo mee mag maken en wij je hier zo kunnen volgen en ons zo een beeld kunnen vormen van je avonturen.Dadelijk ga ik even met Yvette kijken op het landkaartje waar je verblijf is zodat ook Yvette zich hier een beetje een beeld van kan vormen.

    groetjes van de Janssens!

  • 23 Maart 2014 - 09:13

    Oom Pieter:

    Heij Marlou,

    Noa alle (vastelaovens) drökte höb ich mich vanmorge uns gezatte om dien reisversjlage te laeze.
    En omdet ich neet ken reagere mit "fysiek theater" reageer ich maar mit "oraal drama".

    Wat un belaevenisse. Aan dien verhaole te hure höbse ut dao waal nao diene zin.
    Geweldig. Geniet van dae sjoeëne tied.

    Ich ken mich in dinke det de taal waal uns un bariére ken zien. Mer truuëst dich. Auch op dien stage biej ôs, kosse neet idderein versjtaon. Dus doe höbs ervaring in ut gebroek van erm en bein.

    Nogmaals. Geniet van dae sjoeëne tied en let good op dichzelf.

    Huul väöl groetjes van Christel, Pieter, Sjors en Floor.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlou

Minor: Aestetics and Learning in Early Childhood Education, aan de University of Sjealland in Roskilde, Denemarken.

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 4669

Voorgaande reizen:

21 Februari 2014 - 21 Juni 2014

Denemarken!

Landen bezocht: